MIETTEITÄ RUOTSIN YO-KOKEESTA JA VINKKEJÄ VIIME HETKEN OPISKELUUN

13.37.00

Tänään lukiessani yo-kokeeseen aloin miettiä erilaisia vinkkejä lukemiseen sekä omia mietteitä tästä ruotsin yo-kokeesta.  Yo-koe on lähestynyt ihan huimaa vauhtia ja maanantaina olisikin jo luvassa kuullunymmärtämiskoe. Kirjallinen osa on vajaan parin viikon päästä.
Lukeminen ei oo sujunut omalta kohdaltani niin hyvin kuin se olisi voinut. Kesäkuussa olisi ollut aikaa lukea, mutta kirjoitukset olivat sillon vielä niin kaukana, joten motivaatiokaan ei riittänyt opiskeluun.  Heinäkuussa sain yllättäen töitä, jolloin päivät kuluivat töissä ja illat keräten voimia seuraavaan päivään. Jossain vaiheessa kuitenkin piti potkia itseäni lukemaan, sillä kesäloman loppukin häämötti, mikä tarkoitti sitä, että kirjoitukset lähestyvät liian uhkaavasti.
Koulun ohella lukeminen on raskasta. Viimeisenä vuonna opettajat vaativat enemmän ja työmääräkin on sen mukainen. Mun onneks ja ei niin onnekseni, tässä jaksossa mulla on kolme syventävää ruotsin kurssia, jotka auttavat kirjoituksissa. Kursseilla kerrataan asioita ja tehdään monia yo-vihkoja, jotka koen kuitenkin enemmänkin taakaksi, kuin, että ne auttaisi mua kirjoituksissa.
Nyt on kuitenkin pakko tehdä viimeinen ponnistus ennen kirjoituksia ja siksi ajattelinkin kertoa vinkkejä, jotka ovat auttaneet mua kirjoituksiin lukiessa. Toivottavasti näistä vinkeistä on myös teille apua ja tsemppiä kaikille kirjoittajille!
IMG_1758 Muistiinpanojen kirjoittaminen. Tämä on ollut mulle ehkä suurin apu, sillä muistiin kirjoittaminen auttaa mua muistamaan ja oppimaan käsitellyt asiat paremmin. IMG_1773IMG_1780 Sanastojen lukeminen. Oon huomannut, että monet ruotsinkieliset sanat on unohtunut ja sanavarastoa pitäisi myös laajentaa. Siksi keskityn lukemaan oppikirjojen Tema-sanastoja, joihin on kerätty teemojen mukaisesti ihan arkipäiväisiä sanoja. Myös kappaleiden sanoja tulee vilkaistuja. Sanojen opiskelussa mulla on apuna myös Quizlet-sovellus, johon voi kirjoittaa harjoiteltavat sanat ja opiskella sen avulla eri metodeja käyttämällä.IMG_1806 Kertaaminen.  Kertaus on opintojen äiti ja, jotta asiat pysyvät mielessä, pyrin kertaamaan opittuja asioita tehtävien ja lukemisen avulla. Myös sanakirjasta on ollut mulle apua, sillä sen avulla löydän sanoihin tarkat merkitykset ja asiayhteyden. Netissä olevat sanakirjat antavat vain suuntaa, eikävätkä ne ole niin tarkkoja kuin kirjat.

You Might Also Like

0 kommenttia

Subscribe